Analiza i prognozowanie trendów (Trendwatching & Future Studies)

LINK DO SYLABUSA

Krótka charakterystyka studiów

Żyjemy obecnie w niepewnych czasach. Świat jest złożony i nieprzejrzysty, zaś zmiany społeczne, kulturowe, technologiczne, klimatyczne i gospodarcze nabierają coraz większego tempa. Sytuacja taka sprzyja zapotrzebowaniu na prognozowanie stanów przyszłych, bowiem istnieje potrzeba redukcji tej złożoności, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym.

Różne są motywacje leżące za dokonywaniem takich prognoz. Z jednej strony mogą to być motywacje bezinteresowne, kiedy wiedza ta służyć ma zapobieganiu negatywnym skutkom ubocznym wdrażanych zmian i minimalizowaniu związanego z nimi ryzyka. Z drugiej strony mogą to być motywacje o charakterze komercyjnym, kiedy wiedza na temat przyszłości postrzegana jest w kategoriach kapitału generującego wymierny zysk, jak to ma miejsce w marketingu. Studia podyplomowe “Trendwatching & Future Studies” kierowane są do wszystkich osób zainteresowanych prognozowaniem stanów przyszłych, niezależnie od ich motywacji.

Celem tych studiów jest wyposażenie przedstawicieli różnych branż i zawodów w umiejętność analizowania, prognozowania i kreowania mega- i mikro-trendów w różnych subświatach życia społecznego. Cel ten osiągnięty zostanie przez dostarczenie interdyscyplinarnej wiedzy na temat metod analizy trendów oraz wiedzy na temat kluczowych trendów współczesnych. Wiedzy tej dostarczą, w formie praktycznych warsztatów, czołowi – rozpoznawani w kraju i za granicą – specjaliści w danym zakresie.

Gwarantujemy, że zdobyta wiedza i umiejętności staną się nie tylko źródłem osobistej satysfakcji, ale i faktycznej przewagi konkurencyjnej na rynku zawodowym.

 

Program studiów

I. Moduł badawczo-metodologiczny

  • Wprowadzenie do analizy trendów (Justyna Król)
  • Anatomia trendwatchingu (Monika Borycka)
  • Badania foresight (Kacper Nosarzewski i Norbert Kołos)
  • Warsztaty przyszłościowe i scenariuszowe (Łukasz Afeltowicz)
  • Foresight miejski (Justyna Król)
  • Service Design (Katarzyna Młynarczyk)
  • Social Listening (Anna Miotk)
  • Partycypacyjna ocena technologii (Agata Stasik)

II. Moduł strategiczno-wdrożeniowy

  • Społeczna percepcja ryzyka w dobie przemian (Radosław Tyrała)
  • Analiza strategiczna (Piotr Stankiewicz i Radosław Sojak)
  • Inkubator innowacyjności (Wojciech Przybylski)
  • Personal Branding  (Adrian Gamoń)
  • Trendy w content merketingu (Wojciech Kardyś)
  • Change Management (Katarzyna Sowińska)
  • Myślenie wizualne i trendy w komunikacji wizualnej (Piotr Zarębski)

III. Moduł Top Trends

  • Człowiek przyszłości: między transhumanizmem a technointymnością (Ada Florentyna Pawlak)
  • Sektor kosmiczny w codziennym życiu (Łukasz Wilczyński)
  • Kolonizowane przyszłości w kulturze (Tomasz Szlendak)
  • Trendy w nowych mediach (Paweł Badura)
  • HRtech, Culture & Employer Branding (Zyta Machnicka)
  • Future Gaming (Grzegorz Bobrek)
  • Virtual Reality (Magdalena Igras-Cybulska i Artur Cybulski)
  • Cyberbezpieczeństwo (Piotr Konieczny)
  • Fashion Forecasting (Jowita Guja)
  • Smart City (Jacek Gądecki)
  • Megatrendy środowiskowe i zrównoważony rozwój (Marcin Popkiewicz)

Projekt końcowy. Warunkiem ukończenia studiów jest wykonanie w grupach projektu końcowego, polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu badania foresight w oparciu o wiedzę wyniesioną ze studiów.

 

Sylwetka absolwenta

Studia kierowane do:

  • pracowników firm i korporacji odpowiedzialnych za prace badawczo-rozwojowe;
  • pracowników think tanków i organizacji trzeciego sektora odpowiedzialnych za planowanie strategiczne;
  • pracowników parków technologicznych i inkubatorów innowacji wdrażających nowe technologie;
  • pracowników administracji publicznej różnych szczebli odpowiadających za tworzenie strategii rozwoju jednostek terytorialnych;
  • pracowników działów marketingu odpowiedzialnych za wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów i usług;
  • polityków szczebla krajowego i samorządowego zainteresowanych rządzeniem w oparciu o idee zrównoważonego rozwoju;
  • trendsetterów pragnących poszerzyć zakres używanych narzędzi.

 

Cele kształcenia:

Absolwenci studiów zdobędą kompleksową, praktyczną i interdyscyplinarną wiedzę w następujących zakresach:

  • jak badać, analizować i antycypować trendy przy pomocy zróżnicowanych metodologii badawczych;
  • jak przeprowadzać i zarządzać badaniami foresight aplikowanymi do różnych aspektów rzeczywistości;
  • jak efektywnie wdrażać aktualne trendy we własnych instytucjach, firmach i organizacjach;
  • jak rozwijać się w sposób innowacyjny w niepewnym i złożonym otoczeniu dzięki przewagom, jakie zapewniają analiza strategiczna oraz techniki zarządzania zmianą i ryzykiem;
  • jak kreować nowe trendy na podstawie dostarczonej na studiach szerokiej wiedzy na temat aktualnie topowych trendów.